Så var det dags igen.
James Bond, allas vår mest frekvent återkommande spion, har åter seglat upp på
bioduken, denna gång under titeln Spectre. Igen, tänker jag och inser sedan att
det inte är Bond jag hängt med hela året utan en massa andra spioner. 2015 är
nämligen något av spionens år.
I början
av året dök ”glimten i ögat”-filmen Kingsman: The Secret Service upp från
ingenstans och under sommaren var det dags för Mission: Impossible - Rogue
Nation, den femte filmen om Ethan Hunt (Tom
Cruise) samt Melissa McCarthys
actionkomedi Spy. Till samma "lite som Bond, fast roligare"-kategori
sällar sig också The Man From U.N.C.L.E., Guy
Ritchies filmversion av 60-talsserien med samma namn.
I slutet
av 90-talet och början av 2000-talet verkade det finnas ett otroligt behov av
att göra narr av James Bond som karaktär och som fenomen. Tydliga Bond-parodier
som Leslie Nielsens Spy Hard (1996)
och Rowan Atkinsons Johnny English
(2003) fick samsas om publiken med Mike
Myers tre Austin Powers-filmer (1997-2002).
Nu verkar
det snarast finnas ett behov av att lätta upp stämningen inom genren. Inte
parodi, utan underhållning. Är det för att Bond själv har blivit så otroligt
allvarlig? Precis som alla superhjältar? Christopher
Nolan tog oss långt bort från Tim
Burtons klatschiga Batman, och resten följde efter. Daniel Craigs Bond har mer än någon annan inkarnation etablerat sig
som oslipad, ambivalent, sårbar.
Anti-hjälten
har i viss mån tagit över både inom film och TV, och det verkar som att folk nu
letar efter en väg tillbaka. Men tillbaka till vaddå? James Bond i Roger Moores skepnad? Ja, kanske. Att
äta kakan och ha den kvar är ett slitet idiom som fungerar bra här. De mörkare,
allvarligare spionfilmerna kommer inte att sluta göras. Om några veckor är det
till exempel dags för Steven Spielbergs
Bridge of Spies, en mer klassisk och nedtonad spionfilm. Men spionen har i år
mer än något annat fått vara både lite löjlig och extremt cool. Både satir och
allvar. För: varför välja?
McCarthy i
Spy börjar som ett skämt men utvecklas till en regelrätt badass-spion och såväl
Kingsman som The Man From U.N.C.L.E. försöker i någon mån metakommentera
spionfilmen samtidigt som de desperat håller fast vid den eskapism som den
glassiga tropen erbjuder.
Årets
personliga spionfavorit är The Man From U.N.C.L.E. som trots en pinsamt
förutsägbar story lyckas charma med sitt naiva ”devil may care”-grepp. Och det
går inte att motstå Armie Hammer
(Winklevossarna från The Social Network) som bufflig sovjetspion. Ett enormt
plus får filmen också för att de två spionerna i centrum (fiender som såklart
måste jobba tillsammans) inte strider om samma brud.
Och apropå
Bridge of Spies finns det ett underbart litet YouTube-klipp där Jimmy Fallon och Tom Hanks spelar upp scener som barn har skrivit på basen av
filmens titel. Det är bara att söka på ”Kid Theater with Tom Hanks”.
Publicerad i Åbo Underrättelser 13 november 2015.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar