(Jag försöker att undvika spoilers men några slinker oundvikligen in.)
Paul Verhoevens senaste film Elle har beskrivits som något av en
rape-revenge thriller. Den framgångsrika och pragmatiska Michèle (Isabelle
Huppert) blir attackerad och våldtagen i sitt hem, fortsätter trakasseras av
förövaren men vägrar låta rädslan ta över hennes liv. Vad filmen försöker
förmedla är dock oklart, och jag blir mer osäker för varje minut som går sedan
jag såg filmen. Det som i biosalongen tedde sig komplext och kanske till och
med subversivt i stunder känns i dagsljus mest som ett problematiskt försök att
berätta en story om både våldtäkt och våldtäktsfantasier, utan att särskilja dessa.
Vi får veta en hel del om Michèle (vilket
inte är samma sak som att få lära känna henne). Hon driver ett spelföretag som
utvecklar sexistiska spel. Hon har en vuxen son, något av en loser, och en
ex-man som hon fortfarande umgås med. Hon ligger med sin bästa väns man och
flirtar ohämmat med sin gifta granne. Hennes pappa är en ökänd massmördare som även
blandade in Michèle, då ett barn, i sina förbrytelser. Bagage finns, med andra
ord.
Isabelle Huppert är en exceptionell skådespelare, så även här. Tack
vare henne är största delen av filmen faktiskt en mycket intressant studie i en
kvinnas överraskande reaktioner på ett övergrepp. Men så väljer den en väg jag
önskar att den inte hade valt. En väg som gör det intressanta och komplexa till
något kladdigt, tondövt, förvirrat.
Elle har kallats både feministisk och postfeministisk, och visst skulle
det vara skönt att tänka
på Elle som en film där Michèle vägrar vara ett offer och tar kontroll över
sitt liv och sin attackerare. Men den feminismfilten blir snabbt tunn och full
av hål.
Isabelle Huppert
försvarar filmen i The Guardian genom att hävda att den ska ses som en fantasi:
“It’s not a statement about a woman being raped and accepting her
rapist, that’s not what it’s about. It should be taken as more of a fantasy.
The fantasy is within yourself but it’s not necessarily something that you want
to happen. It’s something that you couldn’t confess.”
Men det som Huppert, och
Verhoeven, tydligen inte håller med mig om är följande: Att våldta en kvinna
och sedan ha henne att utforska sina eventuella vålds- och våldtäktsfantasier
med samma förövare, är att negera både traumat av övergreppet och njutningen i
fantasin. Att dessutom utrusta samma kvinna med ett exceptionellt trauma är att
patologisera hennes handlingar – för hur kan det ena inte ha att göra med det
andra? Trauma, övergrepp, våld, njutning,
voyeurism och fantasi blir här synonymer och jag förstår plötsligt inte alls
vad Verhoeven försöker säga med Elle.
Kanske han bara försöker chocka? Jo absolut! Underhålla och chocka (han
vill kanske till och med att jag ska reagera just så här!), det är just en
sådan film. Cinèma du choc. Men det är något med tonen som gör det skevt.
För mig kommer Michèles handlingar
från en plats av trauma. Och jag kan kanske förstå dem i en kontext där Michèle
borde gå i terapi de kommande tio åren. Men Verhoeven blandar ihop trauma med att
vara lite ”wild and crazy”.
Elle handlar varken om en stark kvinna som tar kontroll över sin
attackerare och hämnas eller om en frigjord kvinna som utforskar tabubelagda
sexuella fantasier. Elle handlar om en kvinna som är totalt traumatiserad och
stigmatiserad av den tragedi som inträffade då hon var ett barn och som på
grund av det är emotionellt upfuckad. Istället för att visa hur Michèle vägrar
vara ett offer lyckas Verhoeven visa att hon varit ett offer hela sitt liv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar