Jag har ett ambivalent förhållande till dokumentärfilmer. Å ena sidan älskar
jag att få gå in i en värld som någon annan har upptäckt och inse att jo, truth
is stranger than fiction. Å andra sidan kan jag inte skaka av mig känslan av
att hela tiden bli lite förd bakom ljuset. (För hallå, dokumentärer är ju också
fiktion såtillvida att de är klippta, filmade ur ett visst perspektiv etc. Men
det där vet alla redan.)
Chrystal Moselles Sundance-vinnande dokumentär The Wolfpack (nej, det är
inte en film om varulvar) är just en sådan film vars premiss låter lite för
”bra” för att vara sann. En ”du måste se den för att tro den”-film. Eller vad
sägs om följande:
I ett
fattigt område på Lower East Side i New York bor familjen Angulo. Pappa Oscar, mamma Susanne och sju syskon - alla med långt svart hår och namn på
sanskrit: Visnu, Bhagavan, Govinda, Narayana, Mukunda, Krsna och Jagadisa. Barnen har blivit
hemskolade och även i övrigt isolerade från resten av världen. Oscar vill
skydda dem från droger, kriminalitet och den stora konspirationen som kallas
Samhället. Vissa år har de bara fått gå ut ur lägenheten en gång, eller
inte alls. Istället har de Oscars enorma filmkollektion. Fyllda av fantasi och
uppfinningsrikedom börjar de avancerat återskapa sina favoritscener i
lägenheten.
När
Moselle kommer in i bilden har de sex bröderna redan börjat utmana faderns
regler och under filmens gång ser vi dem ta för sig mer och mer av världen
utanför. Deras syster Visnu lider av Turners syndrom och syns därför
knappt i filmen.
Och visst
är det nästan för otroligt för att vara sant, dessa långhåriga individer i
Reservoir Dogs-kostymer och solglasögon som för hand transkriberar hela filmer
och bygger rekvisita av cornflakespaket, yogamattor och silvertejp medan deras
paranoida far förbjuder dem att prata för nära de väggar som gränsar till
grannarna – de tjuvlyssnar antagligen! (“I always thought of him as a failed
cult leader” säger Moselle om Oscar i en intervju med The Telegraph, och det är
en slående liknelse.)
Visst är
också Moselle subjektiv och klipper och klistrar i berättelsen för att den ska
passa in i dokumentärformatet och onekligen finns det mer under ytan än vad vi
får höra och se. Men den sensationslystna ton som kan skönjas i filmens trailer
saknar filmen helt.
Till
skillnad från till exempel Catfish
(2010), en dokumentär vars hela premiss bygger på att den är delvis
konstruerad, känns Moselles film organisk. Vi är inte med från början för det
fanns ingen filmkamera som kunde fånga Moselles första möte med pojkarna. Kameran
knäpptes på långt senare, när kontakten redan etablerats. Vi ser inte heller
några av filmens mer dramatiska ögonblick utan hör bara pojkarnas berättelser –
för Moselle råkade inte vara där då. Logiskt. Trovärdigt.
Publicerad i Åbo Underrättelser 11 december 2015.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar