Till en enhet sammanställda bilder – det är definitionen av ett montage.
Enligt den är varje film ett montage i sig. Men även inom filmen finns det
något som svepande brukar kallas montage. Ett parti där olika sekvenser
effektivt klipps ihop, ofta till musik, och för intrigen framåt.
Där montagets fader Sergej
Eisenstein ägnade sig mycket åt så kallade ”montage genom attraktion” (en
sammansättning av bilder som till synes inte har med varandra att göra men som
förmedlar en specifik känsla) så har nyare film främst fokuserat på ”parallella
montage” eller ”accelererade montage”. Det förstnämnda används för att visa
saker som händer samtidigt på olika platser medan det andra signalerar att tid
förflyter.
Det är svårt att säga varför, men den amerikanska filmen på 80-talet
hade ett alldeles särskilt varmt förhållande till montaget. Det finns knappt en
enda film som inte låter sina huvudkaraktärer dansa, träna eller på annat sätt
förbereda sig för kommande utmaningar genom ett montage fullt att spandex,
stora hår och svällande 80-talsmusik. Denna
trend kickstartades redan 1976 med den första Rocky-filmen. Och ärligt talat, vem
har inte någon gång lekt Sylvester
Stallone på toppen av en trappa? Kanske inte iklädd grå mjukisdräkt annat
än i fantasin men hoppande, med händerna i vädret likväl.
Även de senare Rocky-installationerna använde sig flitigt av montaget (trean
med den mest arketypiska montagesången någonsin, Survivors ”Eye Of the Tiger”) och så även Flashdance (1983), The
Karate Kid (1984), Footloose (1984), Top Gun (1986), Dirty Dancing (1987). Jag
kunde göra listan hur lång som helst.
Montaget i dessa filmer symboliserar inte bara tid som förflyter utan ofta
även personlig eller karriärmässig utveckling. Karaktärer som lär sig något,
som hela tiden blir bättre. Som först misslyckas, misslyckas igen, nästan ger
upp, men som fortsätter och till slut klarar sig. I Dirty Dancing – en film
fylld av fantastiska montage, och även min favorit från 80-talet – ser vi
Johnny (Patrick Swayze) försöka lära
Baby (Jennifer Grey) att dansa. I
början är hon klumpig, ovan och han är irriterad, egentligen ointresserad. Men
under montagets gång händer något både på det tekniska och det personliga
planet. Baby lär sig och det finns en kemi mellan dem som inte går att ta miste
på.
I den något tarvliga Team America: World Police (2004) finns en montagesekvens
med både metaperspektiv och självironi (i mitt tycke filmens stora, ja kanske
enda, behållning). Sången som ackompanjerar montaget är nämligen en svulstig
rocksång
i stil med Bonnie Tylers ”Holding
Out for a Hero” och texten kommenterar just montagets roll och nödvändighet: “Varje
bild visar en liten förbättring, att visa allt skulle ta för lång tid. Det
kallas ett montage”. Det är just så det accelererade montaget fungerar, som ett
sätt att vrida fram klockan lite, utan att för den delen gå miste on
utvecklingen. Som Team America lär oss: “Om du vill gå från amatör till proffs,
så behövs ett montage”.
Publicerad i Åbo Underrättelser lördagen 16 maj 2015.
Bra text, hörru. Tack.
SvaraRaderathänx!
Radera