Oliver
Hirschbiegel dokumenterade
de sista dagarna i Adolf Hitlers liv
i intressanta ”Undergången” (Der Untergang, 2004). Nu är det dags för honom att
åter igen stiga ner i det biografiska träsket, denna gång med ”Diana”. Det är en
film som tar sig an de två sista åren i Prinsessan
Dianas liv och särskilt hennes kärleksaffär med läkaren Hasnat Khan. Låter det intressant? Det
är det inte. Det är ett fiasko.
Året är 1995 och Diana
(Naomi Watts) har nyligen separerat
från Prins Charles. På ett sjukhus träffar hon doktor Khan (Naveen Andrews) och fattar genast
tycke. En kärleksaffär inleds och hindren hopar sig. Så banalt kunde man
sammanfatta ”Diana”.
Banaliteten är främst
tack vare Stephen Jeffreys urusla
manus (baserat på Kate Snells bok Diana:
Her Last Love) och Hirschbiegels ofokuserade berättande. Hur
regissören & co. lyckas göra en så karismatisk person som Diana totalt
endimensionell och tråkig är ett mysterium, särskilt med en den begåvade
skådespelaren Naomi Watts i huvudrollen. Men här fungerar det bara inte. Watts
gör vad hon kan, men med det här manuset kommer hon inte undan. Hennes Diana är
våpig och jobbig. Om man tittar på den intervju som Diana gjorde för BBC år 1995,
som också förekommer kort i ”Diana”, ser man en kvinna med auktoritet och
utstrålning. Den personen saknas här.
”Diana” känns också mer som ett nav i
den tabloidhysteri som Diana levde med än en film genuint intresserad av henne
som person. Det finns en såpig kvalitet som förminskar såväl förhållandets betydelse
som Dianas personlighet. Khan har själv kritiserat filmen för att den baseras
helt på spekulationer och rykten, och den känslan finns från början till slut.
Det är så att man önskar att någon hade tänkt på att Stephen Frears ”The Queen” (2006) är
väldigt mycket mer spännande än till exempel ”The Iron Lady” (2011). Varför?
För att ”The Queen” fokuserar på en enda dag snarare än ett helt liv. ”Diana”
fokuserar på de två sista åren men till och med det är för mycket. Hade det
inte varit så mycket mer intressant att välja bara en dag och sedan verkligen
försökt fånga denna kvinna som fascinerar och berör så många människor, även
idag, 16 år efter hennes död? För min del är svaret entydigt ja.
Regi: Oliver Hirschbiegel
Manus: Stephen Jeffreys efter Kate Snells bok ”Diana: Her Last Love”
I rollerna: Naomi Watts, Naveen Andrews
1:53
Publicerad i Åbo Underrättelser den 8 november 2013.
Publicerad i Åbo Underrättelser den 8 november 2013.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar