måndag 9 december 2013

DET STÄNDIGT NÄRVARANDE FÖRFLUTNA

För några år sedan sopade ”A Separation” (2011) rent på filmfestivalerna runt om i världen, och välförtjänt så. Den iranske regissören Asghar Farhadi lyckades där fånga ett familjedrama i Teheran så skarpt och okonstlat att verkligheten bleknade i jämförelse.
I Farhadis nya film ”Le Passé” är fokus flyttat till en Parisförort men tematiken är delvis densamma. Här är berättelsen centrerad kring Marie (Bérénice Bejo), en tvåbarnsmor vars senaste man Ahmad (Ali Mosaffa) är i stan för att skriva under skilsmässopappren. Väl där dras han in i det komplicerade förhållandet mellan mor och äldsta dotter (Pauline Burlet) som i sin tur är kopplat till Maries nya pojkvän Samir (Tahar Rahim, mest känd från ”A Prophet”, 2009).
Precis som i ”A Separation” visar Farhadi på ett imponerande sätt hur våra liv fångar oss och hur både de stora och små gesterna kan förändra allt. Visst, alla vridningar och falska spår är inte nödvändiga för att vi ska bry oss (ett kungligt skådespel från alla involverade klarar den saken galant) men de framhäver känslan av att människan är en mästare på att tvinna in sig i sitt eget livs berättelse och att relationer, mer än något annat, liknar garnnystan hopplöst hoptrasslade med lösa ändor. Ju fler involverade, desto svårare är de att reda upp.
    Farhadi tvingar än en gång in sina karaktärer i den moraliska gråzonen där de flesta av oss lever. Detta gör hans karaktärer mänskliga, osympatiska, sårbara och intressanta om vartannat. Den vuxna trion Bejo, Rahim och Mosaffa är karismatisk så det förslår, och helt och hållet närvarande. Särskilt Bejo visar sin bredd som skådespelare, i en roll långt borta från det animerade uttrycket hos Peppy Miller i ”The Artist” (2011). Här har livet satt sina spår, och det syns både i ansiktet och i handlingarna. Som vanligt i Farhadis filmer får ingen vara skurk eller hjälte. Alla är minst lika skyldiga till den situation som uppstått. Det förflutna präglar utan diskriminering.

”Le Passé” är en meditation över det förflutna som del av både nuet och framtiden, som något vi inte blir av med. Den försöker inte ge oss några svar eller lösningar. Den försöker inte övertyga oss. Den försöker inte ens få våra sympatier att luta åt ett visst håll. Den bara är. Och det är mästerligt.

Le Passé (2013)
Regi: Asghar Farhadi
Manus: Asghar Farhadi
I rollerna: Bérénice Bejo, Tahar Rahim, Ali Mosaffa, Pauline Burlet, Elyes Aguis
2:10

Publicerad i Åbo Underrättelser den 29 november 2013.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar