För några år sedan sopade ”A Separation” (2011)
rent på filmfestivalerna runt om i världen, och välförtjänt så. Den iranske
regissören Asghar Farhadi lyckades
där fånga ett familjedrama i Teheran så skarpt och okonstlat att verkligheten
bleknade i jämförelse.
I Farhadis nya film
”Le Passé” är fokus flyttat till en Parisförort men tematiken är delvis
densamma. Här är berättelsen centrerad kring Marie (Bérénice Bejo), en tvåbarnsmor vars senaste man Ahmad (Ali Mosaffa) är i stan för att skriva
under skilsmässopappren. Väl där dras han in i det komplicerade förhållandet
mellan mor och äldsta dotter (Pauline
Burlet) som i sin tur är kopplat till Maries nya pojkvän Samir (Tahar Rahim, mest känd från ”A Prophet”,
2009).
Precis
som i ”A Separation” visar Farhadi på ett imponerande sätt hur våra liv fångar
oss och hur både de stora och små gesterna kan förändra allt. Visst, alla
vridningar och falska spår är inte nödvändiga för att vi ska bry oss (ett kungligt
skådespel från alla involverade klarar den saken galant) men de framhäver
känslan av att människan är en mästare på att tvinna in sig i sitt eget livs
berättelse och att relationer, mer än något annat, liknar garnnystan hopplöst hoptrasslade
med lösa ändor. Ju fler involverade, desto svårare är de att reda upp.
Farhadi tvingar än en gång in sina karaktärer i den
moraliska gråzonen där de flesta av oss lever. Detta gör hans karaktärer
mänskliga, osympatiska, sårbara och intressanta om vartannat. Den vuxna trion
Bejo, Rahim och Mosaffa är karismatisk så det förslår, och helt och hållet
närvarande. Särskilt Bejo visar sin bredd som skådespelare, i en roll långt
borta från det animerade uttrycket hos Peppy Miller i ”The Artist” (2011). Här
har livet satt sina spår, och det syns både i ansiktet och i handlingarna. Som
vanligt i Farhadis filmer får ingen vara skurk eller hjälte. Alla är minst lika
skyldiga till den situation som uppstått. Det förflutna präglar utan
diskriminering.
”Le
Passé” är en meditation över det förflutna som del av både nuet och framtiden,
som något vi inte blir av med. Den försöker inte ge oss några svar eller
lösningar. Den försöker inte övertyga oss. Den försöker inte ens få våra
sympatier att luta åt ett visst håll. Den bara är. Och det är mästerligt.
Le Passé (2013)
Regi: Asghar
Farhadi
Manus: Asghar
Farhadi
I rollerna: Bérénice
Bejo, Tahar Rahim, Ali Mosaffa, Pauline Burlet, Elyes Aguis
2:10
Publicerad i Åbo Underrättelser den 29 november 2013.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar