I stunder har våren redan kommit till Malmö, men fortsättningsvis fylls
de flesta dagarna av ändlöst regn, hagel och kastvindar (den skånska versionen
av takatalvi). Då passar det bra att krypa ner under en filt och låta sig
underhållas av Kungen av B-filmer – Roger Corman.
Särskilt härlig är hans serie av åtta filmer baserade på Edgar Allan
Poes verk. Ja, eller inspirerade är kanske ett mer passande ord för Corman, fem
av åtta gånger tillsammans med manusförfattaren Richard Matheson, har tagit sig
rejäla friheter med materialet. En av filmerna, The Haunted Palace, är i själva
verket inspirerad av H.P. Lovecrafts The Case of Charles Dexter Ward, men
filmens titel är plockad ur en dikt av Poe. Det räcker.
Av de åtta filmerna i serien är The Raven från 1963 min favorit. Den är
den kanske mest renodlade komedin i serien. Här spelar Vincent Price
(huvudrollsinnehavare i samtliga Poefilmer förutom The Premature Burial) den sörjande
änklingen och icke-utövande magikern Dr. Erasmus Craven, som får besök av en
talande korp. Korpen visar sig vara magikern Bedlo (spelad av Peter Lorre) som
förvandlats av den onda Dr. Scarabus (Boris Karloff, mest känd som
Frankensteins monster). De bestämmer sig för att besöka Scarabus - Bedlo för
hämnd och Craven för att leta efter sin döda frus spöke, som Bedlo säger sig ha
sett i Scarabus slott. Här riktigt trängs regnstormarna, åskmullret och
källarvalven med kitschiga specialeffekter, teatralisk dialog och skrik.
Även en ung Jack Nicholson dyker upp, i en av sina tidigaste roller,
som Bedlos son Rexford. Nicholson är en av många vars karriär startade hos
Corman. Även regissörerna Martin Scorsese, Francis Ford Coppola, Ron Howard och
James Cameron började med att jobba för/med Corman.
Det finns en hel del berättelser om Cormans snabba inspelningar, om
beslutsamheten att maxa användningen av skådespelare och inspelningsplatser. En
story är att Corman blev klar med inspelningen av The Raven två dagar i förtid
och då raskt gjorde filmen The Terror (1963) med samma skådespelare och samma
scenografi. Snarlikt ryktas det om att Little Shop of Horrors (1960) också
spelades in på två dagar, efter att Corman och manusförfattaren Charles B.
Griffith spånat scenarion för en horrorkomedi på en restaurant där Sally
Kellerman (som 10 år senare Oscarsnominerades för sin roll i Robert Altmans
M*A*S*H) jobbade. Och för Poefilmatiseringen The Masque of the Red Death (1964)
fick Corman ”ärva” lite scenografi från Peter Glenvilles historiska drama
Becket – eller var det för den åttonde och sista Poefilmen The Tomb of Ligeia?
Versionerna är många när det gäller Corman.
Corman avslutade sin egen intensiva period av regisserande redan 1971
med Von Richthofen and Brown. Det var tänkt som en ettårig paus men så grundade
Corman sitt produktionsbolag New World och så fanns det helt enkelt inte tid. Sedan
dess endast återvänt till regissörsstolen endast en gång, med Frankenstein
Unbound (1990). Han har däremot fortsatt vara en aktiv producent och har
hittills i karriären producerat över 300 filmer. Så det kan fortsätta regna ett
tag till, det finns filmer att ta av.
Publicerad i Åbo Underrättelser 29 april 2016.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar