Biorepertoaren är full
av sequels, prequels, remakes och reboots dessa dagar. Vad vi lite mer sällan
ser är spin-offs. En spin-off är till skillnad från de tidigare nämnda
fenomenen inte en fortsättning på eller ett återberättande av en berättelse
eller en viss karaktär. I en spin-off flyttas fokus istället till en sekundär
karaktär/en enskild karaktär i en ensemble (eller eventuellt en händelse eller
specifikt ämne) som plötsligt får axla huvudrollen. Som i Minioner, som kom för
några veckor sedan, där de små gula hjälpredorna från Dumma mej står i centrum.
I dagarna har Hollywood
kunnat skvallra om att både Prince Charming från Into the Woods och självaste
Han Solo från Star Wars ska få egna filmer. Star Wars ska i själva verket yngla
av sig inte mindre än tre spin-offs under de kommande åren. Boba Fett och Yoda
antas vara de övriga två, men det är inget som har bekräftats ännu. En får
hoppas att Disney, som numera äger rättigheterna till Star Wars, inte tar sig
vatten över huvud med det ambitiösa projektet.
Det verkar nämligen vara
otroligt svårt att göra just spin-offs. Det finns i alla fall otaliga exempel
på riktiga katastrofer inom grenen. För att nämna några: Evan Almighty (Steve
Carells karaktär från Bruce Almighty), Elektra (Jennifer Garner från
Daredevil), The Scorpion King (The Rock från The Mummy Returns) och
kanske den värsta av alla Catwoman (Halle Berry som axlar den roll som Michelle
Pfeiffer så briljant spelade i Batman Returns).
En spin-off måste klara
av att besvara frågan: varför just den där karaktären? Kände vi att vi fick för
lite av Jay och Silent Bob i Clerks? Undrade vi över Wolverines förflutna? Tyckte
vi verkligen att Russell Brand var det bästa i Forgetting Sarah
Marshall?
För en spin-off behövs
en intressant karaktär, som redan i birollsstadiet har lyckats fånga vår
uppmärksamhet. En sådan karaktär är till exempel Mästerkatten från Shrek 2, som
helt klart var det mest underhållande i hela filmen. Han fick också mycket
riktigt en egen film 2011. Vidare behövs en utveckling av karaktären. Det är
stor skillnad på att lysa i två scener och att bära en hel film. Judd Apatow
valde att i This is 40 göra en hel film om Katherine Heigls syster
med familj från komedin Knocked Up. Trots fina skådespelarprestationer blev
filmen om familjen både långtråkig och ensidig.
Och där kommer vi till
det allra viktigaste - ett bra manus. Problemet verkar ofta vara att Hollywood
tror att släktbanden till den förra filmen (som högst antagligen var en
pengasuccé) räcker för att hålla ihop den nya filmen. Så är det inte.
Men för att se de mest
lyckade exemplen måste vi än så länge förflytta oss från den stora skärmen till
den mindre. Eller vad sägs om Daria (från Beavis and Butt-head), The
Colbert Report (från The Daily Show), Simpsons (The Tracey Ullman Show)
och Better Call Saul (från Breaking Bad)?
Publicerad i Åbo Underrättelser 10 juli 2015.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar