Förra veckan såg jag Alfred
Hitchcocks Notorious! från 1946. Filmen där Cary Grant, en amerikansk
agent, och Ingrid Bergman, dottern till en dömd nazist, åker till Rio de
Janeiro för att infiltrera och sätta dit ett gäng nazister. Det var i den här
filmen som Hitchcock överlistade Hollywoods dåvarande regel om att en kyss högst
fick vara 3 sekunder lång genom att låta sina skådespelare ständigt avbryta
kyssen för att sedan fortsätta igen.
Det anmärkningsvärda är att jag såg filmen på bio. Cinemateket i Malmö har
nämligen nästlat in en handfull Ingrid Bergman-filmer i höstens repertoar,
100-årsjubileet till ära. Det är något alldeles speciellt med att se äldre
filmer på bio. Att se film är alltid att stiga in i en helt ny värld, filmens värld,
men att se äldre filmer transporterar en inte bara till ett parallellt universum
utan även bakåt i tiden. Filmer är tidskapslar och säger alltid något om sin
samtid.
Som den 80-talist jag är finns här säkert ett inslag att nostalgi för
en tid jag inte ens har upplevt, men filmentusiasten i mig väljer att tro att
det ändå främst handlar om att få tillgång till ett arv som det inte är
självklart att jag annars skulle få ta del av.
Jag skulle vilja påstå att bioupplevelsen blir än mer magisk om en redan
har sett filmen i fråga, i ett annat format. Att se ny film på bio handlar om
att ta del av något för första gången. All energi går åt till att ta in, tolka,
pusslar ihop narrativ. Världen sköljer över en, och det är härligt men också en
delvis passiv upplevelse. Att se en redan sedd film på bio handlar däremot om
att se något på ett nytt sätt, att aktivt föra blicken till ställen på skärmen
dit de aldrig vandrat tidigare. Att till exempel upptäcka allt det som tidigare
varit bakgrund.
En av mina största och mest emotionella filmupplevelser är då jag på en
filmfestival i Wroclaw i Polen för flera år sedan fick se David Lynchs Lost Highway (1997) på en gammal teater omgjord till
biograf. Det var en film jag hade sett många gånger tidigare och just därför,
för att jag hade något att jämföra med och för att jag inte var upptagen av att
främst följa narrativet, var det en så omvälvande och storslagen upplevelse.
Jag blev på ett helt annat sätt medveten om färger, ljud, hur stor
skärmen faktiskt var. Alla mina sinnen var på helspänn, jag såg detaljer jag
missat under varje tidigare visning. Patricia
Arquettes blonda hår bländade mig när hon steg ur Mr. Eddys Cadillac och Lou Reed sjöng som aldrig förr. Och jo,
jag tror faktiskt att några tårar rann ner för min kind, det var så vackert.
Nästa vecka visar filmarkivet i Åbo Federico Fellinis storslagna 8 ½ (1963) och några veckor senare är
det dags för tonårsklassikern Clueless (1995). Vitt skilda filmer - men bägge
värda att (åter)upplevas på bio.
Publicerad i Åbo Underrättelser 2 oktober 2015.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar