Jag har alltid varit mer
av en hundmänniska än en kattmänniska, kanske främst på grund av
omständigheterna. Min familj har haft hund och detsamma gällde mina vänner när
jag växte upp. De få katter jag träffade var allt annat än keliga och en eller
två gav mig rivmärken som tack för mötet. Det gjorde att jag växte upp med
känslan av att katter nog inte gick att lita på. När jag sedan fick höra att en
katt som viftar på svansen signalerar något helt annat än en hund som gör
detsamma blev jag säker på att jag aldrig skulle förstå mig på katter och att
det nog var bäst att hålla sig borta från dem.
I vuxen ålder har denna
bild rehabiliterats nästan fullt ut. Jag föredrar fortfarande de katter som
beter sig som hundar men jag har lärt mig att också uppskatta katters totala
brist på intresse för människans försök att kommunicera. Tack vare internet går
det knappt en dag utan att en söt kattvideo hittar fram till mig. Långfilmer om
katter är dock mer sällsynta, och kanske ska vi vara tacksamma för det. För
varje Mästerkatten finns det nämligen en Garfield: The Movie - en pinsam
påminnelse om att även Bill Murray behöver pengar ibland.
En nyare kattfilm är fjolårets
Keanu, en actionkomedi med komikerduon Keegan-Michael Key och Jordan Peele. Här
blir en liten kattunge kidnappad och de annars rätt timida kusinerna Rell och
Clarence hamnar mitt i den undre världens gängbråk på jakt efter katten. Samma
år kom även Nine Lives, en film som stoltserar med skådespelare som Kevin
Spacey, Christopher Walken och Jennifer Garner. Spacey spelar en framgångsrik
affärsman som försummar sin familj. När dottern önskar sig en katt i
födelsedagspresent kommer Walkens udda djuraffärsägare in i bilden. Det ena
leder till det andra och vips har Spaceys medvetande fångats i katten. Bara
genom att hitta tillbaka till sin familj och finnas där för dem kan han återfå
sin mänskliga skepnad. Orsaken till att du aldrig har hört talas om filmen? Se
trailern, den är inte nådig.
En helt annorlunda, och
ytterst sevärd, kattfilm är då den turkiska dokumentären Kedi, också från 2016.
Det är Ceyda Toruns kärleksbrev till kattstaden Istanbul och en av publikfavoriterna
på årets filmfestival i Göteborg. Istanbul är en stad full av katter. De flesta
är herrelösa och tas om hand av alla och ingen. Ute på gatorna finns mat- och
vattendepåer, cafégäster och butiksägare avvarar rester och vissa människor
ägnar stora delar av sitt liv åt att ta hand om katterna runt om i staden. Ingen
verkar orolig över sjukdomar eller ohyra, de kelar med katterna och ger dem
medicin när de är sjuka.
Torun väljer att fokusera
på några av katterna, alla med sina olika personligheter, och genom dem stöter
vi även på olika livsöden i människoform. Det är ett lysande grepp.
Fascinationen för katterna varvas så ständigt med berättelser som nästan i
förbifarten skvallrar om brokiga livsöden. En man berättar att han hade ett
nervöst sammanbrott och att katterna fungerar mycket bättre än piller som
rehabilitering. En annan om hur en katt en gång ledde honom till en plånbok då
han behövde pengar. Gemensamt har de respekten och vördnaden inför dessa djur
som enlig filmen förstår att inte avguda människan så som hundarna gör. I
Aristocats sjöng de att “en katt är alltid katt,
ja katt för sin hatt” och i Kedi får vi minsann se
några livslevande exempel på det.
Publicerad i Åbo Underrättelser 10 februari 2017
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar