I Woody Allens nyaste alster Café Society tar vi oss tillbaka till
30-talets Golden Age of Hollywood. Det är filmer med Ginger Rogers, det är
swingjazz och det är gangsters!
Att resa bakåt i tiden är något Allen gjort under hela sin karriär. 1987
gjorde han Radio Days, ett lysande porträtt av en familj i Queens på 30- och
40-talet, då radion ännu hade sina glansdagar. Filmen är full av klassiska
stycken signerade Glen Miller, Duke Ellington och Artie Shaw för att nämna
några. 30-talet besökte han också 1999 med Sweet and Lowdown, en mockumentär om
gitarristen Emmet Ray (spelad av Sean Penn), här en egocentrisk och
alkoholiserad musiker som idoliserar Django Reinhardt.
Även Zelig (1983) är en mockumentär som utspelar sig under 20- och 30-talet.
Här spelar Allen en man som blir känd som en ”mänsklig kameleont” och Mia
Farrow en psykolog som försöker hjälpa honom.
En av Allens finaste filmer någonsin är The Purple Rose of Cairo (1985)
där Mia Farrow, under 30-talets stora depression, flyr från sin gråa vardag och
sin våldsamma man genom att förlora sig i filmerna hon ser på bio.
En av mina egna Allenfavoriter utspelar sig i slutet av 20-talet. Det
är gangsterkomedin Bullets over Broadway (1994) med John Cusack, Dianne Wiest,
Jennifer Tilly och Chazz Palminteri i huvudrollerna. Cusack spelar en
idealistisk dramatiker som dras med en talanglös Tilly i huvudrollen eftersom
hennes gangsterpojkvän finansierar pjäsen. Gangsterns högra hand, spelad av
Palminteri, visar sig dock vara något av ett geni som ständigt kommer på sätt
att göra pjäsen bättre.
20-talet har Allen återkommit till två gånger under de senaste åren.
Först i Midnight in Paris (2011) och sedan i Magic in the Moonlight (2014). I
den förstnämnda fungerar 20-talet som en idealiserad tidsperiod för den
uttråkade, nutida, manusförfattaren Gil (Owen Wilson) som har svårt att skriva
klart sin första roman. För honom är 20-talets Paris den ultimata tiden och
platsen för att skapa konst. Stein, Hemingway, Picasso och Salvador Dalí är bara
några av de konstnärer Gil stöter på i sitt tidsresande. I den senare träffar
vi den cyniska och rationella illusionskonstnären Stanley (Colin Firth) som
börjat tvivla på sin egen världsbild då han träffar den synska Sophie (Emma
Stone). Är hon verkligen synsk på riktigt?
En annan magiker hittar vi i The Curse of the Jade Scorpion (2001),
försatt under 40-talet. Allen spelar en försäkringstjänsteman som tillsammans
med Helen Hunts effektivitetsexpert blir hypnotiserade och sedan används för
att stjäla juveler.
Där tidshoppandet varit ett sätt för Allen att berätta olika
berättelser får jag känslan av att det under den senare delen av hans karriär
mera handlar om en viss nostalgi, en längtan bakåt. Ju äldre Allen blir desto
mer förlegade/vakuumförpackade kan hans filmer kännas. Han känns trött, ja han
känns gammal. Ändå fortsätter han göra en film om året och det är ofta samma
ingredienser som återanvänds: Swingjazzen, behovet att para ihop väldigt unga
kvinnor med betydligt äldre män, nostalgin över Old Hollywood. Allt det gör sig
aningen bättre i en 20- och 30-talsmijlö. Men inbakat i dessa filmer finns
också den melankoliska vetskapen om att det inte går att vrida klockan bakåt.
Den tickar obönhörligt framåt vare sig vi vill det eller inte.
Publicerad i Åbo Underrättelser 7 oktober 2016.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar