När jag skulle intervjua den svenska regissören Henrik Hellström för Filmjournalen förra året fick jag se hans
senaste film The Quiet Roar via en länk på min dator. På grund av strul med
lösenord såg jag dessutom filmen på en buss, på väg till intervjun. När bussen
rullade in mot Helsingfors gjorde eftertexterna detsamma. Det här var tjugo
minuter innan intervjun. Det var på inget sätt idealt, varken för mig som
journalist eller som tittare (jag hade knappt hunnit smälta filmen). The Quiet
Roar är nämligen en film som gör sig bäst på bio, något som Hellström även
påpekade.
Film är bäst på bio, brukar det heta. Och jag brukar vara benägen att
hålla med. Det är något med de röda stolarna, storheten, ljudet som kommer från
alla håll, mörkret. Det är en helhetsupplevelse, utan möjligheten att pausa för
att kolla mailen, hämta mera chips eller gå på toaletten. Men ”film är bäst på
bio” betyder inte automatiskt att film är dålig när den ses på annat sätt.
Förutom ibland.
Jag såg nyligen Mad Max: Fury Road. Först hade jag inte tänkt se den
alls. Jag har väldigt lite till övers för de tidigare Mad Max-filmerna och
kände mig inte helt övertygad av trailern. Men så kom rapporterna från alla möjliga
håll: vilken bioupplevelse! Alla hade plötsligt sett den (en nära vän såg filmen
två gånger på tre dagar) och alla var smått begeistrade. När jag pratade med
min flickvän efter att hon hade sett filmen, och älskat den, sade hon något intressant,
nämligen: ”om jag hade sett den hemma hade jag antagligen inte ens sett klart
den.”
Nu har jag sett den och jag delar hennes känsla. Mad Max: Fury Road är
en fantastisk bioupplevelse, men jag är inte säker på att den är en lika fantastisk
film. En del av ekvationen är lätt att räkna ut. Filmer med biljakter, explosioner,
stora massor av människor, grandiosa vyer etc. gör sig bättre på stor duk. Och
hela Mad Max: Fury Road är egentligen en enda lång biljakt, från början till
slut. Det svulstiga och storslagna är svårt att förmedla genom en liten TV-
eller datorskärm. Andra exempel är Gravity, Inception, Titanic, Jurassic Park. Likaså
är det lättare att ”ge upp” hemma. Mad Max: Fury Road börjar segt, det är först
efter en halvtimme som filmen verkligen tar sig. Så länge hade jag nog inte haft
ro att vänta hemma.
Men det är något annat också, något som är svårare att sätta ord på. Det
här är en film som kräver att tittaren totalt konsumeras av det som sker på
duken. Som kräver att en inte har möjlighet att andas knappt. Inte för att det
är så bombastiskt och imponerade (vilket det är) utan för att allt förlorar sin
betydelse om tittaren inte befinner sig där i öknen tillsammans med Furiosa och
Max. Det finns otroligt mycket att teoretisera och fundera kring gällande den
här filmen, men själva filmupplevelsen lämnar inget utrymme för spekulationer.
Det är bara att köra gasen i botten och hoppas på att överleva.
Så nej, jag har ingen överdriven lust att se Mad Max: Fury Road hemma.
Men kanske går jag och ser den ett varv till medan den ännu visas på bio.
Publicerad i Åbo Underrättelser fredagen 29 maj 2015.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar